A hosszú, munkával teli évek után szabadságra ment a Közlekedési Múzeum egyik legidősebb munkatársa, a legendás első 424-es típusú gőzmozdony. Hogy a kikapcsolódása valóban pihentető legyen, arról a Vasúttörténeti Park munkatársai fognak gondoskodni, amíg otthonát és munkahelyét a Liget Budapest Projekt keretében újjávarázsolják.
A mozdony nem mindennapi látványú elszállítását csütörtök hajnalban a lehető legnagyobb gondossággal végezték el, hogy ne okozzon kellemetlenséget a főváros közlekedésében.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nyugati végén kiállított első 424-est 1924-ben gyártották a MÁVAG-ban. 1945-ben a háborús események következtében a mozdony a Jugoszláv Vasutak Zágrábi Fűtőházához került, ahol 1978-ig állt szolgálatban. Selejtezését követően szerencsére az első Bivalyt nem vágták szét, hanem a zágrábi rendező-pályaudvaron állították ki. 1996-ban a Horvát Vasutak felajánlotta a MÁV és a Közlekedési Múzeum részére, hogy két, kevésbé ritka szertartályos mozdonyért hazakerülhet a 424,001-es. 1997 júliusában került vissza Magyarországra, ahol néhány részlettől eltekintve az eredeti állapotot állították vissza. Az 1923-as gyártású kazán ráadásul külön muzeális értéket is képvisel, mivel a 424 sorozatú mozdonyoknál a háború utáni üzemeltetés során mindnél lecserélték a kazánt. A kazánon kívül eredeti gyári - azaz 1924-es - a mozdonysátor, a hajtókerékpár, a rudazat nagy része, a szegecselt főlégtartály, és még számos egyéb szerelvény. A 75 tonnás mozdonyt és a 25 tonnás szerkocsit 1998. július 7-én emelte be két 120 tonnás autódaru a mostani helyére, ahol máig fogadta a Városliget felől érkező látogatókat.
Forrás:
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
http://mmkm.hu/Honlap/virtualis_kiallitas/Vasut/424.htm