Autópálya bevezető, parkoló, közpark. Még leírni is borzasztó ezeket egymás mellé, de sajnos az elmúlt évtizedek elhibázott gyakorlata azt eredményezte, hogy ennek a három, egymásnak totálisan ellentmondó funkciónak kellett kényszerházasságot kötnie a Városligetben. Amikor ezeket a sorokat is olvasod, az 56-osok terén körülbelül 1500 autó parkol, és napi szinten mintegy 15.000 kocsi pöfög keresztül a parkon! Nem szükséges szakértőnek lenni ahhoz, hogy belássuk: ez rendkívül káros a liget élővilágára. 

 

A Liget Budapest Projekt történelmi lehetőséget ad arra, hogy ez megváltozzon. 

A Garten Studio nyertes tájépítészeti pályázata a városligeti gépkocsi közlekedést a lehető legszigorúbban korlátozza. Ez a forgalmat is jelentősen csökkenteni fogja. Ha pedig a forgalom csökken, a ligetet jelenleg is átszelő, indokolatlanul széles, homogén utak is megszüntethetőek. A terv csak a leginkább szükséges úthálózatot tartja meg, a beton alól felszabadított területeket pedig újra birtokba veheti a zöld.  

A főváros elsőszámú ingyenes észak-pesti parkolója az egykori Felvonulási tér, ami ma az autók által megszállt betonrengeteg. A megújult Városligetben erre már nem lesz lehetőség. A macskakövek helyére vízjátékokkal és sűrű növényzettel borított hangulatos sétány kerül (promenád), amely bekapcsolódik a Rondó köríves hálózatába. Ezzel régi adósságot is törleszt a projekt, hiszen további többezer négyzetmétert kapnak vissza a sétálni, kikapcsolódni vágyók. 

Hogy a kieső parkolóhelyek miatt ne kerüljön át a terhelés a környező városrészekre, a  Városliget peremén mélygarázsok épülnek. Ezek elhelyezését és építését korszerű felméréseken alapuló gondos előkészítés fogja megelőzni, hogy azok ne érintsék a fák gyökereit, illetve az azokat tápláló térszint alatti csatornákat. A mélygarázsokat a környéken lakók kedvezményesen vehetik majd igénybe.  

Summa summarum: a Városliget területén a felszíni parkolás teljesen megszűnik. 

A park eddigi hányattatott sorsának szimbóluma a Kós Károly sétány. Illetve, hogy egész pontosak legyünk: Kós Károly M3-as autópálya bevezető szakasz. Bizarr és abszurd, de itt naponta tízezres nagyságrendben haladnak keresztül autók, óriási károkat okozva az élővilágnak, amely ellen az elmúlt évtizedekben senki nem emelte fel a szavát. Sajnos rossz hírt kell közölnünk a gyakorta erre autózóknak: ennek vége. Cserébe viszont, ha majd gyalogosan visszatérnek ide, egy valódi sétány fogja őket várni gyönyörű, megújult növényzettel, kerékpár úttal, játszótérrel és bejárattal az újjáéledő Páva szigetre.  

Összefoglalva tehát, köszönhetően ezeknek az intézkedéseknek szinte azonnal érezhetőek lesznek a jótékony hatások: tisztul a levegő, nő a növényzet várható élettartama, ugyanakkor csökken a zajterhelés, biztonságosabbá válik a gyalogos közlekedés és nem utolsó sorban a parkba egyáltalán nem illő autók látványától is elbúcsúzhatunk. Ahogy azt a ligetért aggódók is elvárják: zöldebb és élhetőbb lesz a liget.